Kirkens Bymisjon, Myrsnipa Samværssted Oslo og Innsattes barn

Sosialkonsulent i vikariat og godt kvalifiserte ekstravakter søkes til viktig samfunnsoppdrag.

Sosialkonsulent

Kirkens Bymisjon er en åpen og inkluderende, ideell og diakonal organisasjon som arbeider i byer og tettsteder over hele Norge. Kirkens Bymisjons oppdrag er å påpeke og motvirke årsaker til at urett oppstår, avdekke krenkelser, gi hjelp og lindre nød.

Myrsnipa Samværssted og Innsattes Barn er en avdeling i Kirkens Bymisjon. Vår hovedoppgave er å legge til rette for samvær med tilsyn mellom barn og deres foreldre, oftest på oppdrag fra barneverntjenestene, og Bufetat. Det kan være for barn og foreldre som er i en vanskelig livssituasjon, for eksempel grunnet rusavhengighet, psykiske helseproblemer, fengselsopphold eller er i en konfliktfylt familiesituasjon.

Myrsnipa Samværssted har opparbeidet seg høy spisskompetanse i å tilrettelegge og bistå i samvær mellom barn og foreldre der relasjonen kan oppleves utfordrende. Myrsnipa Samværssted tilbyr også veiledning til foreldre. De fleste barn har behov, nytte og glede av å ha kontakt med sine foreldre. En av tilsynspersonens viktigste oppgaver, er å bidra til å skape trygghet og forutsigbarhet for både barn og foreldrene.

Vi som jobber ved Myrsnipa Samværssted, bruker mye tid på å samtale med barn slik at de trygges og kan få komme med innspill og ønsker slik at samværene blir best mulig for dem. Vi bruker også tid med foreldre som kommer for å møte barna sine hos oss, samt på fosterforeldre som barna bor hos. Kontakt og veiledning til de voksne i nettverket gjøres for å trygge barna og for å lage best mulig rammer rundt dem. Vår hovedmålsetning er å tilrettelegge for gode, trygge og forutsigbare samvær mellom barn og foreldre.

Vi søker en tilsynsperson i 100% stilling, vikariat av 1 års lengde, med mulighet for forlengelse/ fast ansettelse. I tillegg søker vi etter godt kvalifiserte ekstravakter. Vær tydelig i søknadsbrevet om du søker på begge eller kun den ene stillingen.

Arbeidsoppgaver

• løse sammensatte og kompliserte samværssaker.
  • føre tilsyn under samvær, tilrettelegging og organisering av samvær, møter og veiledning ifb. med samvær.
  • skrive rapporter etter utførte samvær.
  • legge til rette-, administrere-, og koordinere saker med tilsyn og sørge for at det kan gjennomføres trygge, gode og forutsigbare samvær mellom barn og deres foreldre.
  • arbeide for å fremme samarbeid mellom voksenpersonene og instanser rundt barnet, vi ønsker å være en brobygger mellom voksenpersonene i barnets liv.
  • gi støtte og veiledning overfor barn, foreldre og beredskapshjem/fosterhjem ved behov.
  • bidra til samarbeid og kommunikasjon i egen avdeling, virksomheter og i hele Kirkens Bymisjon, og sikre god intern informasjonsflyt.
  • samarbeide med alle relevante parter og instanser.
  • vitne i Fylkesnemnd og rettsaker ved behov, samt forberede dette gjennom dokumentgjennomgang og formøter.
  • utføre praktiske oppgaver på samværshuset.
  • arbeide i tråd med verdigrunnlaget i Kirkens Bymisjon og bidra til å oppfylle Kirkens Bymisjons formål, menneskesyn og diakonale egenart.

Kvalifikasjoner og egenskaper

• Du har 3-årig relevant høyskoleutdanning, fortrinnsvis barnevernspedagog eller sosionom.
  • Det er ønskelig med relevant etter- eller videreutdanning. Gjerne erfaring innenfor ulike foreldreveiledningsverktøy som f.eks COS, ICDP, og barnesamtalen.
  • Det er også ønskelig med erfaring med å bistå under samvær og kunnskap om de forskjellige samværsordningene.
  • Du har barnevernfaglig erfaring og kompetanse i familiearbeid / barnevernsarbeid, gjerne fra 1. linjetjenesten.
  • Du må både like og kunne arbeide selvstendig
  • Du må ha god skriftlig framstillingsevne, samt erfaring i bruk av PC
  • Du må være opptatt av fag og fagutvikling innenfor barnevernfeltet
  • Du må sørge for orden og struktur i arbeidet, samt være løsningsorientert
  • Du er raus, kreativ, initiativrik, selvstendig og løsningsorientert
  • Du har sertifikat klasse B og disponerer egen bil og er villig til å bruke egen bil i jobb mot kilometergodtgjørelse etter statens satser.

Personlig egnethet vil bli vektlagt.

Vi kan tilby

• Høyt faglig nivå og stort engasjement
  • Utfordrende og spennende arbeidsoppgaver
  • Gode kollegaer som er opptatt av å gjøre hverandre gode
  • Gruppeveiledning og individuell veiledning som nyansatt
  • Ukentlige personal -og fagmøter
  • Faglig nettverk på tvers av seks Myrsnipa Samværssteder i Norge
  • Lønns- og arbeidsvilkår ifølge avtale mellom Virke og organisasjonene
  • Pensjonsordning
  • Det må påregnes noe kveldsjobb, for tiden 1-2 ganger i uken, og en lørdag eller søndag per måned

Kirkens Bymisjon er en livssynsåpen organisasjon som legger vekt på mangfold, og ser verdien i å gjenspeile samfunnet.

Den som ansettes må kunne arbeide i overensstemmelse med Kirkens Bymisjons målsetninger og verdier.

Ved spørsmål om stillingen, ta gjerne kontakt med fagansvarlig, Pia Solicki.

Søknadsfrist: 13.05.2024.

Tiltredelse: 15.08.2024 eller etter avtale.

Alle søknader  sendes inn elektronisk gjennom rekrutteringsportalen.

(Ønsker ikke kontakt med telefonselgere).

Del på:

Fylke: